Min erfaring med regneark er liten. Jeg har gjennomført noen data kurs hvor jeg har lært meg noe, men dette har stort sett vært knyttet opp mot tall og da til bruk i matematikk undervisning. Siden jeg ikke underviser i matte har jeg da ikke benyttet regneark. Jeg tror at mange har den samme oppfatningen som meg, i alle fall er det ikke mange på min skole som benytter regneark- bortsett fra i matematikk da.
Gjennom leksjonen regneark i DKL studiet har jeg nå fått nye opplevelser. Det går faktisk an å benytte regneark til mye mer enn matematikk.
Min regnearkoppgave i DKL studiet har jeg laget med utgangspunt i faget mat og helse. Elevene skal etter LK06 lære en del om energi og næringsstoff innhold i ulike matvarer og retter, og sammenligne disse opp mot anbefalingene. Dette har jeg da laget en mal for i regneark, hvor elevene skal plotte inn energi og næringsinnhold for valgte matvarer. Det vil automatisk komme opp diagrammer som gjør det lett for elevene å sammenligne de ulike matvarene i forhold til energi og næringsstoff innhold. Jeg har hvert år gjennomført oppgaver som dette, men da har elevene skrevet og tegnet diagrammer for hånd. Det blir det ikke i år...............
Det å benytte regneark til å lage etiketter på bokser o.l. var noe jeg falt veldig for når jeg leste om det i leksjonstesten. Dette er helt perfekt i forhold til å lage etiketter på julebakst boksene, som elevene ofte selger gjennom elevbedrifter. Etiketten merkes da med bl.a ingredienser og næringsstoffinnhold, og elevene kan kose seg med å legge til farger, bilder og ulike skrifttyper. En fin tverrfaglig oppgave.
Jeg har altså fått en positiv opplevelse i forhold til regneark, og jeg vil benytte denne metoden for mine elever framover. Elevene vil nå mål i LK06 innenfor faget mat og helse gjennom å benytte regneark som metode, men også samtidig øke sin digitale kompetanse. Elevene kan enkelt legge arbeidet sitt inn i sin mappe på læringsplattformen, slik at det også blir en del av elevens digitale portefølje:)
Hege
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar