Google nettsted er et digitalt rom for produksjon. Produksjon av digitalt fagstoff er noe vi på vårt DKL studie har fokusert mye på. Elevene skal gå fra å bare være konsumenter til også å bli produsenter i den digitale verden. For å klare å oppnå dette må skolen bidra med ressurser til digitalt oppdatert utstyr som fungerer når det skal benyttes, og ikke minst må det være kompetente lærer til å veilede elevene.
Google sites er et sted hvor elevene kan strukturere for eksempel en samarbeidsoppgave på en veldig enkel måte. De må selvfølgelig få veiledning. Kanskje kan de på de høyeste trinnene få lenker til eksterne veiledningsfilmer, men ganske sikkert vil alle trenge noe personlig veiledning fra lærer. Det de først og fremst trenger hjelp til, og kanskje til og med dette må organiseres for dem i starten, er å strukturere et nettkart. Etterhvert er dette noe mange vil kunne klare å gjøre selv, og dermed bli produsenter av digitalt materiale.
Elevene kan gjennom google sites diskutere og reflektere rundt fagstoff, de kan foreta globalt
samarbeid, de kan legge inn lenker og de kan ikke minst utforme en sammensatt digital tekst. Lærer kan enkelt veilede underveis. Se gruppe tre sin site i forbindelse med M2.
Muligheten for at mange elever også vil bli fristet til å benytte Google sites i privat regi er stor. Kanskje noen har fritidsaktiviteter som det er fint å benytte en sites til å fortelle om, og dermed vil det være et fint bidrag til å øke den digitale kompetansen for eleven. Det som igjen blir viktig er å informere og stadig minne elevene om lovene som gjelder om personvern og opphavsrett.
Jeg personlig likte google sites veldig godt. Jeg har ikke prøvd ut verktøyet med mine elever, men jeg ser for meg at de fleste elevene på 9. trinn ville klare dette med en varierende grad av veiledning. Dette verktøyet gir også mulighet for tilpasset opplæring ved at du enkelt kan differensiere oppgave tekst og krav til resultat/ bidrag.
I tillegg synes jeg det ser interessant ut å kunne bruke google sites som en kommunikasjonskanal med elevene. Lærer kan legge ut beskjeder, oppgaver, legge opp til ideutveksling og diskusjoner. Lærer kan legge ut linker til fagstoff og evt. anbefalt litteratur. Jeg ser at vårt neste tema, informasjonskommunikasjon, også helt sikkert vil gi meg gode metoder for å håndtere dette sist nevnte. Det blir spennende!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar