mandag 5. april 2010

Sammensatte tekster

Sammensatte tekster blir ofte definert som et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder. Her her det mange som kanskje først og fremst tenker norsk faget, men mange vil nok også faktisk ha problemer med å definere begrepet. Sammensatte tekster er omtalt i LK06, og vi som lærere er dermed forpliktet til å sette elevene inn i hvordan en slik tekst kan produseres. I forhold til hvordan er slik tekst kan produseres er det veldig aktuelt å benytte digitale hjelpemidler.

Sammensatte tekster bør være veldig aktuelt å benytte i alle skolens fag, og det kan være utmerkede arbeidsmåter for å produsere egne pedagogiske tekster til en digital mappe. (Høiland og Wølner 2007: 141).
Ved å benytte sammensatte tekster kan elevene enkelt få inn flere av de fem grunnleggende ferdighetene. Ofte kan det digitale verktøyet være noe som man bruker for å gjøre det skolefaglige arbeidet, noe som vi DKL studenter har blitt drillet i, mens det i tillegg kan gi skriveferdigheter, leseferdigheter, muntlige ferdigheter og ikke minst forhåpentligvis faglige kunnskaper. I tillegg kommer det et nytt bidrag til kontinuerlig oppbygging av digital kompetanse ( (Høiland og Wølner 2007: 143).

I forhold til sammensatte tekster har jeg fått kjennskap til flere verktøy. Det verktøyet jeg synes det var enklest å sette seg inn i, og som jeg umiddelbart tenkte at dette er et verktøy jeg kan dra nytte av i min undervisning er Glogster. Med Glogster har en mulighet til å lage en type veggavis på nettet. Med dette verktøyet kan elevene skrive, sette inn bilder, animasjoner, videoer eller lenker til nyttige nettadresser. Etter min mening et meget ryddig og enkelt verktøy som jeg er ganske sikker på at flere av mine elever ville ha storkost seg med. Glogster er et fint verktøy til å få oversikt over det faglige på, men først og fremst er det et ideelt presentasjonsverktøy.



Jeg har her prøvd meg på å lage en Glogster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar