tirsdag 20. april 2010

Tilpasset opplæring

Den generelle delen av læreplanen sier blant annet følgende om tilpasset opplæring. "Utgangspunktet for oppfostringen er elevenes ulike personlige forutsetninger, sosial bakgrunn og lokal tilhørighet.Opplæringen skal tilpasses hver enkelt" (UFD, 2006: 2)
"Skolen skal ha rom for alle, og læreren må derfor ha blikk for den enkelte. Undervisningen må tilpasses ikke bare fag og stoff, men også alderstrinn og utviklingsnivå, den enkelte elev og den sammensatte klassen" (UFD, 2006: 10).

IKT kan i mange sammenhenger være en bra metode i forhold til tilpasset opplæring. Alle elever lærer på ulike måter. Med pc og tilgang på nettet har vi gjennom DKL studiet lært at det ligger mange verktøy på nettet både i forhold til å stimulere auditivt, visuelt og kinestetisk. Vi har lært å benytte redigeringsverktøy i forbindelse med bilder, og til om med lært hvordan en filmpresentasjon kan lages. Lyd har vi lært mye om gjennom audacity, og vi er istand til å lage en egen lydfil. Ved å benytte disse verktøyene i undervisningsammenheng vil sjansen for økt grad av måloppnåelse for alle elevene være større enn ved bare f. eks å benytte skriftlige metoder.
Datamaskinen er en " tålmodig " samarbeidspartner. Ved å benytte oppgaver som ligger på nettet eller lage egne kan elevene som oftest via en pc repetere mange ganger, og ved at oppgavene på pcen ofte er interaktive får elevene tilbakemelding med en gang. Min erfaring er at dette kan virke svært motiverende selv for de "svake" elevene, for de holder gjerne på med oppgaveløsning til de får full score på tilbakemeldingen.
Ved å benytte disse metodene kan det være enklere å differensiere i nivå og tempo, og det kan legges opp til individuelt arbeid eller samarbeid. Pcen kan også være en hjelper til å produsere et produkt. Mange elever sliter med at de skriver stygt eller ikke kan tegne,og dermed kan dette være demotiverende ved innleveringsoppgaver eller framføringer.

Etter min erfaring kan altså det å benytte pc i undervisningsammenheng virke veldig motiverende og ved at pcen åpner for at flere metoder enkelt kan benyttes ved innlæring av fagstoff, kan absolutt IKT sees på som en ressurs ved tilpasset opplæring.
Det som er viktig er at elevene får opplæring i bruk av ulike verktøy, klare og tydelige beskjeder/ oppgaver og at ting blir strukturert. Dette vil øke sjansen for at alle får med seg hva de skal gjøre,og hvor de skal lete. Dette sist nevnte gjelder jo for alle undervisningopplegg, og så blir det bare å vurdere når det å benytte pc vil gi merverdi i læringsprosessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar