tirsdag 20. april 2010

Informasjonskompetanse

Informasjonskompetanse innebærer å erkjenne et behov for informasjon, finne fram til passende informasjon, evaluere kvaliteten på informasjonen, velge ut og organisere informasjonen og bruke informasjonen effektivt. Elevene jeg har erfaring med har etter denne definisjonen liten grad av informasjonskompetanes, og jeg er helt enig i hva forskningen rundt informasjonskompetanse viser oss. "Elevene mangler ofte søkestrategier, og forholder seg til IKT reprodserende og i mindre grad reflekterende" (Ekløf 2003)

Elevene på skolen der jeg jobber får ofte muligheten til å benyttet nettet som kilde for å løse eller produsere oppgaver. Flertallet av elevene oppsøker da søkemotoren Google, og ofte benytter de den første og beste kilden de finner. Hvorfor? Trolig fordi de ikke har kunnskaper om at det finnes andre gode og oversiktlige informasjonskilder på nettet, og fordi de ikke har tanker om at nettet er et sted alle med tilgang kan legge ut hva de vil. Elevene har liten kunnskap om kildekritikk, og de tenker derfor sjelden over om kilden er sikker, og om den som har utarbeidet teksten er nøytral i forhold til temaet.

Veldig mange lærere har heller ikke denne kompetansen og tanker om dette, og jeg tror mange tenker lite over at dette er noe vi som lærere bør gi elevene kunnskaper om. Ofte opplever vi lærere at elevene kopierer rett fra nettet ved innleveringsoppgaver o.l. Dette viser liten grad av måloppnåelse, og i tillegg blir dette sett på som juks. Gir vi lærere da tilbakemelding med konkrete tips i forhold til informasjonskompetanse, og tenker vi over hvordan vi formulerte oppgaveteksten?

Dagens lærere har mye å lære i forhold til dette temaet. Jeg er ikke utlært etter å ha lest og jobbet med delemnet informasjonskompetanse i DKL102 studiet, men jammen føler jeg har kommet flere steg videre i forhold til mitt tidligere ståsted. Det er ikke så mye som skal til. Her om dagen var jeg vikar i ei samfunnsfag klasse som jobbet med en tema oppgave, og de skulle da benytte nettet som kilde- uten å ha fått noen tips i forhold til gode kilder.... Så og si alle var da inne på søkemotoren Google for å finne informasjon. Jeg gikk rundt og veiledet, og tipset flere om for eksempel å benytte Kvasir. Dette var for flere et nyttig tips:)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar